Gällivare-Björkliden

Ja vi sov gott på den ocharmiga campingen i Gällivare i alla fall och efter att ha stökat undan frukost för både oss och hundarna samt gått en sväng med hundarna så rullade vi vidare norrut. I Kiruna blev det proviantering. Mat i Norge är dyrt och eftersom det även blir rejält dyrt att kuska runt så här många mil så storhandlade vi alltså i Sverige. Inte för att vi ska åka in i Norge riktigt än men några fler storköp lär vi inte passera 😉

Husvagnen fylldes med mat, så här mycket har vi nog aldrig haft i den tidigare och Besten fick sin lunch samt att alla fick rasta sig lite innan vi rullade vidare igen. Kiruna har vi ju varit i tidigare och kände inte att vi behövde stanna mer tid i. I stället rullade vi mot Abiskohållet. Först funderade vi på att ta en frinatt utmed alla parkeringsplaner som finns utmed E10 men sen bestämde vi oss för att det är rätt trevligt med dusch och el så i stället rullade vi uppför berget till Björkliden. 240 kr för en natt känns ju helt okej med tanke på att det ingår både el, dusch och tvättstuga i det priset. Platserna är visserligen på en grusplan men det funkar som sagt.

När vagnen var på plats, vi fått i oss sen lunch så rullade vi tillbaka till Absisko turiststation. Där var det fullt eftersom Fjällräven classic går av stapeln den här veckan. Nu var ju klockan ganska mycket på eftermiddagen så vi hittade en parkeringsplats och tog med oss hundarna ut på tur. Kilo och jag klev ju av tåget här för 5 år sedan när vi vandrade Abisko-Nikkaloukta men eftersom jag hade haft migrän hela tågnatten och dessutom hade vätskebrist (allt vatten jag hade på tåget gav jag till Kilo) så minns jag inget av det här stället 😛 Nåja nu tog vi igen det.

Vi valde att gå en kort sväng utmed Kungsleden främst för att kika på Abiskojåkka kanjonen. Häftigt värre är det! Dessvärre var det ju strålande sol och varmt så att fota gick så där, jaja. Det blev en ca 5 km som vi gick och med det var hundarna sedan nöjda.

Kilo vid kanjonen. Häftigt och vattnet är fullständigt klart.

Ja och som vanligt blir hundarna lika fotograferade som naturen, vare sig det är jag eller andra turister som fotar 😉

Tillbaka vid vagnen fick hundarna kvällsmat och sedan styrde vi upp middag åt oss själva. I bland ser man att folk frågar i diverse husvagnsgrupper efter vad folk lagar för mat i vagnen? Märklig fråga tycker jag som lagar mat precis som likadant hemma som i vagnen. I kväll blev det lammfärsbiffar med klyftpotatis och tzatsiki 🙂

Efter att ha slappat lite så bestämde jag mig för att ta med mig Frisken ut på en liten extra kvällsrunda och kameran fick hänga med. Vi har utsikt över lapporten härifrån och den är ett favoritobjekt eftersom jag tycker att det ser så maffigt ut. På raska ben traskade Frisken och jag i väg, uppför. Ja det blev rätt många höjdmeter denna kväll men det var det värt. Uppe vid hotellet fotade jag lite med lapporten som bakgrund och sedan knallade vi vidare uppåt. Uppe på en platå fick vi njuta av en fantastiskt vacker solnedgång och med fortsatt lätta fötter traskade vi sedan tillbaka till vagnen och de andra.

Frisken vid hotellet med lapporten bakom sig.

I morgon är tanken att vi ska göra en dagstur till Trollsjön om vädret är okej och hundarna, läs Odd, känns okej.