Operation numer 2

Då var operation 2 gjord, skönt!

Även denna gång var Krister nöjd med resultatet och han är ganska säker på att den här vänstra armbågen inte kommer ställa till några bekymmer i framtiden. Den här gången fick jag se en film av ingreppet som var helt gjort med artroskopi, häftigt och väldigt läskigt. Att se en stor tång gå in och ”röja” runt i leden är läskigt värre, att tången i sig är väldigt liten är inget man kan förstå eftersom allt på filmen var uppförstorat ca 100 gånger. Jag är glad att det här nu är gjort och att vi förhoppningsvis kom in i tid så att det här kan bli bra inför framtiden.

Nu väntar 2 veckor med stillhet, hur nu det ska gå till? Sen hoppas vi att vi får klartecken att påbörja rehab så att vi om några månader kan lägga det här bakom oss.

Jag har fortfarande svårt för att förstå hur illa det här ändå var? Från att ha rört sig med en vid front till att nu vara opererad i bägge armbågarna, det känns helt overkligt. Jag är som sagt glad över att jag denna gång fick hjälp i tid. Med Uno kom jag ju faktiskt in ännu tidigare, men då fick vi ingen hjälp, för ens det var för sent…

op 5
Hemma efter första operationen. Ett rejält bandage som vi bråkade mycket med första veckan. Andra veckan körde vi på ett Back on Track skydd i stället och både vi och Odden var betydligt mer nöjda med den lösningen.

op 3
Ja, så här ser höger armbåge ut efter operation… Tror bilden är tagen två dagar efter själva operationen.

op 2
N
ärbild på operationssåret på höger armbåge.

op 4
Odden på väg till jobbet 😉 Första tiden efter operation fick det bli badring på så att han inte skulle komma åt att slicka eller riva loss bandaget. Något som inte på något sätt hindrade vår pyssliga lilla valp. Badringen lyckades han åla sig ur och bandaget rök all världen väg…

op 6
Operationssåret på vänster armbåge från i dag. Betydligt mindre och på insidan av benet i stället för som på höger sida på utsidan.

armbågsskydd redog
Vi har lånat armbågsskydd, dessa är från Redog och sitter faktiskt helt okej. Det fiffiga med dem är att de fästs ihop över ryggen så att de inte kanar ner! Eftersom bägge armbågarna  nu är opererade så känns det bra att kunna ha på stöttande skydd både när Odden ska ut och rasta och inne där han får röra lite på sig.

Jag lär mig mycket på vägen och jag saknar fortfarande mycket information. Steg för steg tar vi oss igenom detta och jag hoppas verkligen att utgången blir så bra som jag hoppas.

Behöver jag säga att jag är oerhört glad över att vi har så strikta regler för avel på ed i Sverige? Nä tänkte väl det! Oddens föräldrar är båda fria men anlagen finns där, så är det bara. Enligt mig är det att spela rysk roulette med valpköparna när man väljer att använda belastade föräldrar. Det finns en orsak till att vi har färre belastade hundar i Sverige än i våra grannländer, låt oss fortsätta att ha det på det sättet!

För min och Oddens del spelar inte det här någon roll, om han blir frisk så är det enda han behöver avstå ifrån att gå i avel, och eftersom jag inte köpt honom med tanke på avel så är ju inte det något problem. Odden ska förhoppningsvis bli min framtida tävlingshund, lydnad, freestyle, spår kommer om inga komplikationer uppstår att fungera utmärkt och då har både jag och Odden en rolig tid framför oss! Ja för jag köpte honom ju för att få en till bästa kompis och det fixar han fint att vara även med två opererade armbågar ❤

Lämna en kommentar